1 Αυγούστου, 2024
25 ΛΕΠΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

Γιατί εκεί ; Γιατί έτσι…!

Τσαΐρια Περαίας, από την Πεδινή Πέρδικα στον ‘’πόλο καινοτομίας’’. Η ιδέα δεν είναι, οπωσδήποτε, καινοτόμος ούτε σημαντική.

Μια σειρά από μελέτες έχουν δημοσιευτεί για την περιοχή που βρίσκεται στα ανατολικά του αεροδιαδρόμου του αεροδρομίου Μακεδονία στην πόλη Θεσσαλονίκη. Τα αποτελέσματα των μελετών, τα συμπεράσματα, οι κατευθυντήριες ιδέες για την δυνατότητα ή την απαγόρευση οποιασδήποτε επέμβασης στην περιοχή είναι αντιφατικά. Φυσικά, στην μία πλευρά τακτοποιούνται οι μελέτες που καταλήγουν στο γενικό συμπέρασμα της υποχρεωτικής ολικής υποχώρησης του τεχνικού πολιτισμού, της τρέχουσας οικονομικής τακτικής, του παρόντος μοντέλου-παραδείγματος, σχέσης-σχέσεων με το περιβάλλον, από την περιοχή. Δεν αγγίζουμε ούτε επεμβαίνουμε, δηλαδή, με κανέναν τρόπο στο εγγύς και ευρύτερο οικοσύστημα. Αφήνουμε τον χρόνο και τις φυσικές εκφράσεις, το ποτάμι, την θάλασσα, τα ενεργά συστήματα χλωρίδας και πανίδας να ορίσουν την ταυτότητα του τόπου και των τοπίων του. Ελέγχουμε, παρατηρούμε, επισκεπτόμαστε, σε πολύ μικρούς και ελεγχόμενους αριθμούς, απολαμβάνουμε, εκπαιδεύουμε, ωριμάζουμε στην πειθαρχία των επισκέψεων, των απολαύσεων του φυσικού αποτελέσματος. Από μακριά και ακόμη μακρύτερα.

Στην άλλη πλευρά τακτοποιούνται οι αντιδραστικές, καταστροφικές, συντριπτικές μελέτες ‘’ανάπτυξης’’ της περιοχής με κύριο ‘’πολιορκητικό κριό’’ ένα ασήμαντο, άσχετο, κακό, ύπουλο έργο που μπορεί να πραγματοποιηθεί οπουδήποτε αλλού στην περιφέρεια της πόλης, τόσο σε περιοχές ελεύθερες από φυσικές υποχρεώσεις, κατεστραμμένες, δηλαδή, από την άτακτη, χωρίς πρόγραμμα, αστική επέκταση. Περιοχές χωρίς σχεδιασμένη, επαρκή αστική ταυτότητα, χωρίς αστικό ενδιαφέρον. Αλλά και σε υπάρχουσες διαθέσιμες υποδομές, το απεριόριστο κτιριακό απόθεμα των ανενεργών εργοστασίων τόσο στο εσωτερικό της πόλης όσο και στην βαριά βιομηχανοποιημένη δυτική πλευρά.

Η εξαιρετική στρατηγική απώλεια σημασίας (σημασιών) και νοήματος (νοημάτων) απαραίτητων για την δημιουργία εύρωστου πολιτικού δυναμικού αντίστασης καθορίζεται από την έλλειψη τακτικής φιλοσοφικής σχέσης των πολιτών της πόλης Θεσσαλονίκη αλλά και των πολιτών όλων των ενεργών κοινοτήτων στην περιοχή με τα ουσιώδη της περιβαλλοντικής ισορροπίας ως ολοκληρωμένο σύστημα όρων, περιγραφών, εμπειριών, αισθητικής επίγνωσης και απόλαυσης.


Η αδυναμία δηλαδή να απολαύσουμε, έμπειροι, έμπειρες και δυνατοί/δυνατές ανιχνευτές της ουσίας των τόπων και των τοπίων τους. Να απολαύσουμε, συνεπαρμένοι, συνεπαρμένες, την αισθητική ύπαρξη, μπροστά μας, γύρω μας, κάθε πρωί, απόγευμα και δειλινό, των αλόφιλων λοχμών, των αλοφυτικών λιβαδιών, των λευκών θινών, των καλαμιώνων, των λοχμών με αρμυρίκια, των αλμυρόβαλτων. Ώστε να διεκδικήσουμε την παρουσία μας σε εκείνα τα σημεία και με εκείνους τους ευρηματικούς ασφαλείς τρόπους ώστε να αναγνώσουμε σωστά, στον σωστό χρόνο, την έκφραση των υδροπεριόδων στην περιοχή, σε ολόκληρη την λεκάνη απορροής του ποταμού Ανθεμούντα.

Η απόλαυση της αμμουδιάς και του ηλιοβασιλέματος στο τοπίο που θα καταλάβει το Thess Intec (Ιούνιος 2024)

Να διασχίσουμε με ήπια συχνότητα τις αμμώδεις παραλίες καθώς θα ετοιμάζουμε τα επιχειρήματα που θα επιτρέψουν τον περιορισμό και την παύση της συσσώρευσης τοξικών ουσιών από τις τεχνικές δραστηριότητες στην περιοχή. Να μάθουμε. Να επαναφέρουμε την χαμένη διάθεσή μας για την παρατήρηση των διατάξεων κίνησης και συμπεριφοράς του Πράσινου φρύνου, του Νερόφιδου, του Πηλοβάτη, του Λαγόγυρου, του Μαυροκέφαλου γλάρου, του νεροχελίδονου, της πεδινής Πέρδικας και του Βραχοκιρκίνεζου.

Η περίπτωση του Παράκτιου Έλους Περαίας (Θεσσαλονίκη) δεν είναι η μοναδική, είναι όμως ιδιαίτερα σημαντική για την ευρύτερη στρατηγική ανώμαλης, παράνομης, αντι-κοινωνικής, καταστροφικής επέμβασης στην οικολογία της εγγύς και ευρύτερης αστικής επικράτειας, στην γενική περιοχή ειρηνικής και επιθυμητής, ασφαλούς ολοκληρωμένης σύστασης ζωής. Η ιδέα της τοποθέτησης ενός συγκροτήματος (συστάδα κτιρίων και διαμορφώσεων χώρου) ‘’πόλου καινοτομίας’’ στο εσωτερικό μιας περιοχής υψηλής φυσικής και πολιτικής σημασίας δεν είναι, οπωσδήποτε, καινοτόμος ούτε σημαντική.

Η σύνδεσή της με την χυδαία γενική τακτική προπαγάνδα για την ‘’ανάπτυξη του τουρισμού’’ δεν έχει καμία σχέση με την ανάπτυξη, την πρόοδο, το μέτρο της επισκεψιμότητας (‘’τουρισμός’’) σε ένα τόπο ώστε αυτή, κάθε παρόμοια επίσης πολιτική, οικονομική (=οικολογική) και αισθητική πρόοδος-ανάπτυξη να μοιράζεται σωστά και ομοιογενώς στο σύνολο του πληθυσμού όπως ορίζει και ορίζεται από την κατά λέξη και σημασία δημιουργία της έννοιας. Όχι ως αμοιβή οικονομική αλλά ως διαρκής αμοιβή υψηλής αισθητικής απόλαυσης, χαράς, συνείδησης της σχέσης των υπερασπιστών του χώρου, των τόπων και των τοπίων του, που είναι αποκλειστικά ασφαλή και δικά μας.

Η μακέτα του Thess Intec

Πολύ περισσότερο που αυτή η πλαστή ανάγκη, η ψεύτικη τεχνιτή τακτική κατάληψης και καταστροφής προστατευόμενης περιοχής μπορεί, ναι, μπορεί, να εξυπηρετηθεί από την χρήση τόσο του ανεκμετάλλευτου κτιριακού δυναμικού των ανενεργών εργοστασίων εντός της πόλης (Υφανέτ, Αλυσίδα, Αλατίνη, Φιξ,), των εγκαταλελειμμένων κτιρίων στα οικόπεδα των στρατοπέδων, στα δεκάδες βιομηχανικά μεταλλικά κουφάρια στην περιοχή της Σίνδου, στα εκατοντάδες εγκαταλελειμμένα κτίρια τόσο στα δυτικά όσο και στα ανατολικά της μητροπολιτικής επικράτειας. Ακόμη περισσότερο, επειδή είναι εύλογη και ευφυής η ιδέα πως ένας ‘’πόλος καινοτομίας’’ πρέπει να είναι ολοκληρωτικά ψηφιοποιημένος άρα τακτικά διασπαρμένος σε μικρότερες μονάδες λειτουργίας τόσο στο εσωτερικό της πόλης όσο και στην περιφέρειά της, χωρίς κανένα λειτουργικό και διοικητικό υπόλοιπο.

Η επιλογή αυτής της περιοχής, δίπλα στο διεθνές αεροδρόμιο της πόλης, κόμβο συγκοινωνίας και μετακίνησης εκατομμυρίων επισκεπτών στον κύκλο των εποχών δεν είναι τυχαία. Πρέπει να συνδεθεί σωστά με το ευρύτερο σχέδιο ανάπλασης, επέμβασης, πολιτικής και οικονομικής εργολαβικής-επενδυτικής επίθεσης σε ολόκληρο το μέτωπο του Θερμαϊκού κόλπου. Σχέδιο και προοπτική που ανακοινώθηκε δημόσια από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας. Σχέδιο μεταμόρφωσης της ακτογραμμής σε εκτεταμμένη και ‘’υπερ-σύγχρονη’’ ζώνη κατοίκησης, υπερ-πολλαπλάσια του εμβαδού της περιοχής ‘’Ελληνικό’’ στον νομό Αττικής. Έτσι θα επαληθευτεί και η ανάλογη ανακοίνωση του υπουργού τουρισμού της διοίκησης της χώρας που πρότεινε το 2023, στην ακμή της έλλειψης ενέργειας στην βόρεια Ευρώπη, ιδιαίτερα στην χώρα Γερμανία, την δυνατότητα ‘’φιλοξενίας’’ χιλιάδων συνταξιούχων πολιτών στην νήσο Κρήτη. Εκεί όπου οι συντάξεις είναι αρκετές για την διαμονή τους τον χειμώνα. Μπορούμε, λοιπόν να υποθέσουμε, γιατί όχι, πως αυτός είναι ο σκοπός της αναγνωριστικής εφόδου στην περιοχή ‘’Τσαϊρια’’.

Εάν πραγματοποιηθεί η πρώτη κατασκευή θα ακολουθήσει ο Αρμαγεδδών μιας εκτεταμένης καταστροφικής υπερβολικής ανοικοδόμησης χωρίς μέτρο και ρύθμιση. Η ανεξέλεγκτη, χωρίς όριο και ισορροπία, κατασκευαστική-επενδυτική επίθεση, δοκιμάζει τον πρώτο Δούρειο Ίππο της.□

Στυλίδης Ιορδάνης

Ο Ιορδάνης Στυλίδης γεννήθηκε στην πόλη Έδεσσα του νομού Πέλλας, το 1959. Απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, είναι Αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατέχει, επίσης, το δίπλωμα Οικονομικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ασχολείται με την θεωρία και την συγγραφή θεμάτων οικολογίας, απο-ανάπτυξης, οικονομίας των μέσων στην αρχιτεκτονική, τεχνολογίας και ιστορίας της τεχνικής.

Έχει συγγράψει δέκα βιβλία και ισάριθμα δοκίμια στην σειρά κριτική/ που αναπτύσσει-δημοσιεύει στο ψηφιακό συνεχές. Ολόκληρο το συγγραφικό του έργο βρίσκεται δημοσιευμένο στις ψηφιακές αποθήκες ISSUU και SCRIBD. Διευθυνει τα ετήσια εργαστήρια σχεδιασμού DDW (Documentation and Design Workshops) σε κρίσιμες περιοχές της περιφέρειας της χώρας (μεταλλεία, οικοσυστήματα, κοινότητες) από όπου έχει δημοσιεύσει τεύχη αναφοράς και αποτίμησης των εργασιών.

Προηγούμενη ιστορία

ΔιαΝΕΟσις, Natura και Τουρισμός

Επόμενη ιστορία

ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ / λίμνες / στην Αιτωλία και την Ακαρνανία

Latest from Blog

ΔΕΘ: να φύγει! να πάει αλλού!

Ένα φωτορεπορτάζ στην αυθαίρετη κατάληψη της ΔΕΘ που έχει μετατρέψει το κέντρο της πόλης σε αποθήκη, παραγκούπολη και δωρεάν πάρκινγκ ημετέρων.

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: “Ξενικά δένδρα και θάμνοι στην Ελλάδα”, Οι γνωστοί – άγνωστοι σύντροφοί μας στις πόλεις και στα χωριά

Τα συναντάμε σε πάρκα και κήπους, δενδροστοιχίες αλλά και αναδασώσεις, σε όλη την Ελλάδα. Είναι τα ξενικά ή εξωτικά (μη ιθαγενή) δέντρα και θάμνοι και ένα νέο ηλεκτρονικό βιβλίο μας παρουσιάζει τα

Παιδαριώδεις αλχημείες για την αδειοδότηση επικίνδυνου και καταστροφικού έργου στον υγρότοπο Τσαΐρια Περαίας

Παραθέτουμε την παρέμβαση της Οικοτοπίας στη δημόσια διαβούλευση που έληξε χτες, 4 Μαΐου 2023, επί της ΣΜΠΕ (έκδοση 2η) και της Τεχνικής έκθεσης καταγραφής των οικολογικών χαρακτηριστικών και των περιβαλλοντικών δεικτών για

Οι συστάσεις των Ονείρων μας

Με αφορμή την γενική δημόσια συζήτηση για την πόλη επεξεργαστήκαμε ένα σύστημα προτάσεων για την πόλη της Θεσσαλονίκης που ρημάζεται πολιτικά και λειτουργικά ήδη από το μέσο του 20ου αιώνα και περιορίζεται

Ανακτώντας τους δρόμους: Τεχνικές και συνέπειες των αστικών ρυθμίσεων

Η βίαιη θεαματική επιβολή της τεχνικής-αισθητικής συνθήκης και των συνοδών ιδεών για την υιοθέτηση και την ανεξέλεγκτη χρήση οχημάτων (μηχανών) από την αρχή του 20ου αιώνα έως σήμερα μπορεί να τερματιστεί σύντομα.

SPONGE cities – Αντιπλημμυρικές μεγαλουπόλεις (video)

Πως λειτουργούν οι αντιπλυμμηρικές μεγαλουπόλεις της Κίνας; Επιτρέπουμε στο χώμα κάτω από μια αστική περιοχή να έρθει σε εκτεταμένη επαφή με την επιφάνεια, έτσι ώστε να απορροφάει όσο το δυνατόν περισσότερο νερό

Μητροπολιτικές Περιοχές σε αναζήτηση λειτουργικών μοντέλων για το χώρο και την αυτοδιοίκηση

"Υγιείς πόλεις". Αυτό είναι ένα από τα πλέον σύγχρονα μηνύματα των Ευρωπαίων πράσινων. Πόλεις δηλαδή που καταπολεμούν την απορρύθμιση, το δυσνόητο και μη λειτουργικό αποτέλεσμα, επιδιώκοντας το "συντονισμό", την εξοικείωση του ανθρωπο-χώρου

Don't Miss

Παιδαριώδεις αλχημείες για την αδειοδότηση επικίνδυνου και καταστροφικού έργου στον υγρότοπο Τσαΐρια Περαίας

Παραθέτουμε την παρέμβαση της Οικοτοπίας στη δημόσια διαβούλευση που έληξε
Τσαΐρια Περαίας

Τσαΐρια: ο βάλτος που θα ξελασπώσει την καινοτομία στη Θεσσαλονίκη

Σε μια πόλη όπου η καινοτομία λιμνάζει, απαιτείται η ίδρυση