Για την υπεράσπιση κάθε και όλων των περιορισμένων και ολοκληρωμένων σχέσεων με την φύση

Οικοτοπία ονομάστηκε το περιοδικό που από το 1989 όρισε την γενική και κάθε ειδική συζήτηση για το περιβάλλον. Για τις πολιτικές σχέσεις-δράσεις των ανθρώπων –πολλών ανθρώπων- για την προστασία του. Εδώ, στην χώρα μας, στον χώρο μας, αλλά και εκεί, μακρύτερα. Πολύ και πάρα πολύ μακρύτερα. Επειδή κάθε φορά που καταρρέει το εκεί, το εδώ υποφέρει και κινδυνεύει επίσης. Για την υπεράσπιση κάθε και όλων των περιορισμένων και ολοκληρωμένων σχέσεων με την φύση, καθώς ο πολιτισμός και οι εξελίξεις του, ο τρόπος που εκδηλώθηκε και επικράτησε η οικονομία του καπιταλισμού, συνέβαλαν στην συστηματική παραβίαση αλληλοσυνδεμένων φυσικών και τεχνικών συστημάτων ισορροπίας.

Ο οίκος, όπως μάθαμε και χρησιμοποιούμε εδώ, στην χώρα μας, στον χώρο μας, είναι λέξη-δείκτης σημασίας και νοήματος χιλιάδες χρόνια τώρα.

Δεν είναι μόνον η κατοικία, ο περιτοιχισμένος θύλακας ήρεμης, ευτυχισμένης, αρμονικής ζωής, αλλά, πολύ περισσότερο η πόλη, η αγορά, της πόλης, όπου συγκεντρώνουμε κάθε αγαθό, κάθε ιδέα, κάθε διάλογο, κάθε πολιτική και φιλοσοφική τακτική πρόταση για την βαθμιαία ή δραστική αναδιαμόρφωσή της. Αναδιαμόρφωση των πολιτικών σχέσεων, του εαυτού, του χρόνου που αφιερώνουμε στις εκδηλώσεις της επιθυμίας μας.
Ακόμη περισσότερο, οίκος είναι, η επικοινωνία και η αδελφική σχέση με τους κατοίκους της διπλανής κατοικίας, με την γειτονιά, όπου εκθέτουμε καθημερινά τον εαυτό μας, συμπράττουμε, εξαπολύουμε τον ενθουσιασμό και την διάθεσή μας στην αλληλέγγυα προστασία όλων όσων συγκατοικούν και ρυθμίζουν τον μεριστό και διαθέσιμο χώρο της έκτασής της. Ακόμη περισσότερο, οίκος είναι, τα δίκτυα των δρόμων, που οδηγούν οπωσδήποτε στην αγορά αλλά και στην ύπαιθρο των καλλιεργειών και της κοπιαστικής ζωής με το έδαφος, το υπέδαφος και τις λεπτές εκδηλώσεις του καιρού. Των κοπιαστικών και περιεκτικών νοήματος εργασιών της συγκομιδής, της σποράς, της εκλεπτυσμένης προσοχής του ουρανού και των φαινομένων του, την εποπτεία του εγγύς και μακρινότερου ορίζοντα για να προσδιορίσουμε μια αλλαγή και να προστατευτούμε ή να υποδεχτούμε το αποτέλεσμά της. Των συγκεντρώσεων κάθε οφέλους της γης και των σωστών μεταφορών, των ασφαλίσεων σε αποθήκες, των διασφαλίσεων της σωστής διανομής, που σημαίνει την προστασία της πόλης, των θεσμών, των γειτονιών, της συλλογικής ευτυχίας, της εύφορης ζωής. Οίκος είναι και οι διευθετήσεις, επειδή όλοι μαζί το αποφασίσαμε, των λειτουργιών της πόλης. Το εδώ των εργαστηρίων όπου παράγονται τα αντικείμενα που υποστηρίζουν τις ανέσεις μας και το εκεί των κατοικιών που διαθέτουν κήπους και ψηλά σκιερά δένδρα για το απόγευμα. Το εκεί της ζωηρής συζήτησης και του συμποσίου και το εδώ της ησυχίας, της σιωπής, των χαδιών, της περιποίησης του σώματος.

Οίκος είναι, πολύ περισσότερο, τα γνωστά και άγνωστα στους πολλούς μονοπάτια προς το κοντινό δάσος με τα πουλιά και την πηγή, την μικρή λίμνη.


Το μονοπάτι που οδηγεί στην κοντινή πόλη όπου αφήνουμε να απολυθούν οι πολιτικές διαθέσεις μας, από όπου οδηγούμε ένα φορτίο τροφής επειδή κάτι δεν πήγε καλά, εκεί, και πρέπει να περάσουν, να περάσουμε, με ασφάλεια το χειμώνα. Να μείνουν ασφαλείς και να ησυχάσουμε από την ασφάλειά τους. Οίκος είναι, επίσης, η συνέλευση των πόλεων, το ισχυρό πολιτικό υπόβαθρό μας που διαμέσου του τακτοποιούμε ή προετοιμαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε μαζί ένα μήνυμα του καιρού ή μια σημείωση σημασίας για ένα κίνδυνο, μια απειλή που, κάπου-κάπου μπορεί να απορρυθμίσει τον τόπο και τα τοπία του. Γιαυτό, επειδή ο οίκος έχει, χιλιάδες χρόνια τώρα, αυτό το συμπαγές πολιτικό και φιλοσοφικό, ακριβές και εύπλαστο νόημα, όταν αυτό το νόημα κατανοείται και ελέγχεται, ορίζεται και υπερασπίζεται σωστά, επαληθεύεται και αναδιατάσσεται συνέχεια, όταν χρειαστεί, όσο χρειαστεί, η επικράτεια της ισχύος του ορίζει και την ταυτότητα του τόπου. Οι τόποι δεν υπάρχουν αν δεν υπάρχει το ευφυές, έξυπνο, γυμνασμένο και ριψοκίνδυνο στις αναγνώσεις τους βλέμμα που εποπτεύει την σημασία και τα νοήματά τους. Οι τόποι δεν υπάρχουν αν δεν αναλαμβάνεται η ευθύνη της ανάγνωσης, της εννόησης, της προστασίας τους.

Οι τόποι χρειάζεται να διαβάζονται και να απασχολούν την συνείδηση, να στηρίζονται στην επίγνωση του περιέχοντος λόγου τους, του περιεχόμενου των συστάσεών τους.

Το περιοδικό οικοτοπία ξεκίνησε, λοιπόν, το 1989. Καθόρισε την συζήτηση και σύστησε-προστάτευσε τον στρατηγικό πυρήνα των συλλογών σκέψης και ιδεών για τους τόπους και τα τοπία τους, τις σχέσεις των ανθρώπων με τον χρόνο και τους χώρους τους. Αυτή η ‘’χώρα’’ κειμένων και κατοίκων, ασκητών/τριών και τεχνητών/τριων, κάθε ειδικής και γενικής σημασίας πρόκειται να φιλοξενήσει και πάλι τους λόγους και τους διαλόγους των υπερασπιστών της, να ορίσει και να οριστεί, να εκταθεί και να συμπεριλάβει, να κρίνει και να κριθεί, να ασκήσει, να ονομάσει σωστά, με ευκρίνεια, τα σημεία και τα συμβάντα που αναβλύζουν και διαμορφώνουν συνεχώς τον πλανήτη, να διαθέσει το απόθεμα του λόγου της -να είναι, να υπάρχει- στον πολιτισμό που μας συμπεριλαμβάνει.

Στυλίδης Ιορδάνης

Ο Ιορδάνης Στυλίδης γεννήθηκε στην πόλη Έδεσσα του νομού Πέλλας, το 1959. Απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, είναι Αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατέχει, επίσης, το δίπλωμα Οικονομικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ασχολείται με την θεωρία και την συγγραφή θεμάτων οικολογίας, απο-ανάπτυξης, οικονομίας των μέσων στην αρχιτεκτονική, τεχνολογίας και ιστορίας της τεχνικής.

Έχει συγγράψει δέκα βιβλία και ισάριθμα δοκίμια στην σειρά κριτική/ που αναπτύσσει-δημοσιεύει στο ψηφιακό συνεχές. Ολόκληρο το συγγραφικό του έργο βρίσκεται δημοσιευμένο στις ψηφιακές αποθήκες ISSUU και SCRIBD. Διευθυνει τα ετήσια εργαστήρια σχεδιασμού DDW (Documentation and Design Workshops) σε κρίσιμες περιοχές της περιφέρειας της χώρας (μεταλλεία, οικοσυστήματα, κοινότητες) από όπου έχει δημοσιεύσει τεύχη αναφοράς και αποτίμησης των εργασιών.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

Προηγούμενη ιστορία

Οι πράσινοι στην Γαλλία ήρθαν για να μείνουν

Επόμενη ιστορία

ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ, τεύχος #1, Σεπτέμβριος 2020

Latest from Blog

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: “Ξενικά δένδρα και θάμνοι στην Ελλάδα”, Οι γνωστοί – άγνωστοι σύντροφοί μας στις πόλεις και στα χωριά

Τα συναντάμε σε πάρκα και κήπους, δενδροστοιχίες αλλά και αναδασώσεις, σε όλη την Ελλάδα. Είναι τα ξενικά ή εξωτικά (μη ιθαγενή) δέντρα και θάμνοι και ένα νέο ηλεκτρονικό βιβλίο μας παρουσιάζει τα

Παιδαριώδεις αλχημείες για την αδειοδότηση επικίνδυνου και καταστροφικού έργου στον υγρότοπο Τσαΐρια Περαίας

Παραθέτουμε την παρέμβαση της Οικοτοπίας στη δημόσια διαβούλευση που έληξε χτες, 4 Μαΐου 2023, επί της ΣΜΠΕ (έκδοση 2η) και της Τεχνικής έκθεσης καταγραφής των οικολογικών χαρακτηριστικών και των περιβαλλοντικών δεικτών για

Οι συστάσεις των Ονείρων μας

Με αφορμή την γενική δημόσια συζήτηση για την πόλη επεξεργαστήκαμε ένα σύστημα προτάσεων για την πόλη της Θεσσαλονίκης που ρημάζεται πολιτικά και λειτουργικά ήδη από το μέσο του 20ου αιώνα και περιορίζεται

Ανακτώντας τους δρόμους: Τεχνικές και συνέπειες των αστικών ρυθμίσεων

Η βίαιη θεαματική επιβολή της τεχνικής-αισθητικής συνθήκης και των συνοδών ιδεών για την υιοθέτηση και την ανεξέλεγκτη χρήση οχημάτων (μηχανών) από την αρχή του 20ου αιώνα έως σήμερα μπορεί να τερματιστεί σύντομα.

Αντρέ Γκορζ, Λέγοντας αντίο

Είπε «Αντίο στο Προλεταριάτο», μέσα από τις γραμμές ενός έργου που διακατεχόταν από αισιοδοξία όσον αφορά το μέλλον της αυτόνομης και ποιοτικής εργασίας. Όμως στα 84 του χρόνια ο στοχαστής Αντρέ Γκορζ

Συνέδριο TRISE: “Η Πολιτική της Κοινωνικής Οικολογίας: Από τη Θεωρία στην Πράξη”

Το Διεθνές Ινστιτούτο Κοινωνικής Οικολογίας (TRISE) ανακοινώνει το επόμενο συνέδριό του στις 25 – 27 Οκτωβρίου 2024 στην Αθήνα. Η συνάντηση στοχεύει να ανταποκριθεί στην ανάγκη οικοδόμησης του κινήματος μέσα από μια

Το όνομα μου είναι Νούλη (Jag Heter Noli)

Σουηδική ταινία παραγωγής 1982, με θέμα την κατεργασία του μαλλιού και την παραγωγή υφαντών στο εργοστάσιο υφαντικής που κατασκεύασε η σουηδική οργάνωση ΙΜ το 1962 στη Βλάστη Κοζάνης.

Don't Miss

ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ, τεύχος #3, Αύγουστος 2021

Η δημόσια συζήτηση για τη σχέση των κατοίκων της μητροπολιτικής

ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ, τεύχος #2, Ιανουάριος 2021

Το νέο ξεκίνημα του εγχειρήματος της ΟΙΚΟΤΟΠΙΑΣ συνέπεσε με την