2 Νοεμβρίου, 2012
16 ΛΕΠΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

Diébédo Francis Kéré, Αρχιτεκτονική όπως θέλουμε να εκφράζεται η αρχιτεκτονική

Labore nonumes te vel, vis id errem tantas tempor. Solet quidam salutatus at quo. Tantas comprehensam te sea, usu sanctus similique ei. Viderer admodum mea et, probo tantas alienum ne vim.

Ο Diébédo Francis Kéré γεννήθηκε στη χώρα Burkina Faso (‘’χώρα των έντιμων ανθρώπων’’). Χώρα της δυτικής Αφρικής, χωρίς πρόσβαση στην θάλασσα. Χωρίς υπόβαθρο εκπαίδευσης, πολιτικής και κοινωνικής άνεσης, για τους πολίτες της. Χωρίς τεχνικό υπόβαθρο υποδομών για την παροχή νερού, ηλεκτρισμού, χωρίς, φυσικά, οποιαδήποτε δυνατότητα ορισμών και παραδειγμάτων αρχιτεκτονικής έκφρασης όπως θέλουμε και επιθυμούμε. Τιμήθηκε με το βραβείο Pritzker Architecture Price, βραβείο που αποδίδεται κάθε χρόνο σε εν ζωή αρχιτέκτονα με έργο που συνδυάζει την αισθητική-τεχνική δυνατότητα, το όραμα και την αφοσίωση επιφέροντας σημαντικά για την ανθρωπότητα αποτελέσματα στο κτισμένο περιβάλλον. Ο μεγαλύτερος γιός του αρχηγού ενός χωριού αλλά και ο πρώτος που εντέλει κατόρθωσε να παρακολουθήσει σχολείο μακριά, φυσικά, από το χωριό και την οικογένειά του. Εμπειρία καταλυτική καθώς, όπως θυμάται, έπρεπε να υποφέρει για ώρες μαζί με εκατό ακόμη παιδιά σε αίθουσες κατασκευασμένες από τσιμεντότουβλα, χωρίς δροσιά και επαρκές φως.

Diébédo Francis Kéré
Το Λύκειο που σχεδίασε ο Diébédo Francis Kéré

Όπως αναφέρει : ‘’μεγάλωσα σε μια κοινότητα όπου δεν υπήρχε παιδική χαρά αλλά, παρόλα αυτά η κοινότητα λειτουργούσε σαν οικογένεια. Ο χώρος ζωής, παιχνιδιού και προστασίας οριζόταν από τα όρια του χωριού. Οι ημέρες μας περνούσαν καθώς προσπαθούσαμε να εξασφαλίσουμε τροφή και νερό αλλά ταυτόχρονα να είμαστε μαζί, να συζητάμε μαζί, να κτίζουμε σπίτια μαζί. Εκεί όπου, σε κάποιο δωμάτιο, η γιαγιά μου διηγούταν ιστορίες σε ελάχιστο φως προτρέποντάς μας να μείνουμε μαζί, κοντά, ώστε να ενισχύσουμε την αίσθηση του χώρου ασφαλείας και ονείρων’’. Αυτή ήταν και η πρώτη αίσθηση για την αρχιτεκτονική ως δείγμα και αποτέλεσμα βίωσης/εμπειρίας χώρου και σχέσεων. Αρχιτεκτονική που, πολύ αργότερα, με την επιστροφή του στη χώρα και την περιοχή της νεότητάς του ρύθμισε με τη φράση :

η σωστή αρχιτεκτονική στην χώρα μου πρέπει να συνδυάζει τη ρύθμιση του φωτός με τον τρόπο που επιθυμούμε, όσο θέλουμε, από την πλευρά και στην γωνία που θέλουμε, πάνω στον πίνακα και στα θρανία και την άνεση, την δροσιά, που πρέπει επίσης να ρυθμίζουμε, εξουδετερώνοντας την θερμική ισχύ του ήλιου.

Το 1985 πήρε υποτροφία και ταξίδεψε στην πόλη Βερολίνο όπου εκπαιδεύτηκε τόσο στην κατασκευή επίπλων και στεγών όσο και στη γερμανική γλώσσα. Το 1995, τιμήθηκε με μια ακόμη υποτροφία στο Technische Universitat Berlin από όπου το 2004 πήρε το δίπλωμα Αρχιτέκτονα. Αμέσως προχώρησε σε μία πρωτοποριακή κίνηση ιδρύοντας ένα οργανισμό για την χρηματοδότηση σχολείου στην περιοχή-πόλη Gando με τον τίτλο ‘’School Building Blocks for Gando’’ υποστηρίζοντας δημόσια το δικαίωμα των παιδιών στην χώρα του για ένα σχολείο με όλες τις περιβαλλοντικά ασφαλείς ιδιότητες. Το πρώτο κτίριό του (Gando Primary School, Gando, Burkina Faso, 2001) χτίστηκε από τους και για τους ανθρώπους της περιοχής όπου μεγάλωσε. Οι συγχωριανοί του προσέφεραν την εμπειρία τους (μαστορική), την εργασία και τα υλικά από την περιοχή συμμετέχοντας στον σχεδιασμό και την κατασκευή του κτιρίου, δημιουργώντας ακριβώς, με τα χέρια τους, κάθε συστατικό του (αρχιτεκτονικά μέλη, αντικείμενα) οδηγούμενοι από τις ιδέες και τις προτάσεις του χρησιμοποιώντας υλικά του τόπου αλλά σύγχρονες τεχνικές-αισθητικές πρακτικές της μηχανικής.


Το σχολείο στο χωριό Gando τιμήθηκε με το βραβείο Aga Khan Award για την αρχιτεκτονική, το 2004. Η δημιουργία πολλών ακόμη σχολείων βασικής και ανώτερης εκπαίδευσης αλλά και κλινικών που ακολουθούσαν το τεχνικό, αισθητικό και πολιτικό συμμετοχικό παράδειγμά του στις χώρες Kenya, Mozambique και Uganda είχε σαν αποτέλεσμα μια εκθετική ανάπτυξη της κοινωνικής-πολιτικής ανάπτυξης των περιοχών. Υψηλός ρυθμός εκπαίδευσης νέων αλλά και εξαιρετικές συνθήκες ιατρικής φροντίδας, ανάδυση νέων εργασιακών ευκαιριών ως συνδέσμων μεταξύ της κατασκευαστικής παράδοσης και των σύγχρονων τακτικών τεχνικών για την οικονομία (οικολογία), τα υλικά και την κατασκευή, σταθεροποίησαν την κοινωνική-περιβαλλοντική προοπτική ολόκληρων κοινοτήτων.

Κάθε φορά που επιστρέφει στη χώρα του μεταφέρει και δωρίζει νέες ιδέες και τεχνική γνώση για την αναγνώριση και κατανόηση του πολιτικού-φυσικού περιβάλλοντος που οφείλουμε να ορίζουμε και να προστατεύουμε. Ολοκληρωμένες, δηλαδή, αισθητικές-φιλοσοφικές λύσεις. Οι πράξεις και η προσφορά του αρχιτέκτονα Diebedo Francis Kere στην ανθρωπότητα συνδέουν την ειδική πολιτισμική ευαισθησία ως μέρος της παγκόσμιας προσπάθειας απελευθέρωσης των ανθρώπων από την αναγκαιότητα, τις διαδικασίες συμμετοχής και αφοσίωσης σε ένα και πολλά έργα με την στοχαστική-πολιτική διασύνδεση του τοπικού με το παγκόσμιο.

Οι εργασίες του πλέον δεν περιορίζονται στις χώρες της Αφρικανικής ηπείρου αλλά ανατίθενται και παρουσιάζονται σε χώρες της Ευρώπης, του Ηνωμένου Βασιλείου και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Έχει τιμηθεί με πολλά ακόμη διεθνή βραβεία και είναι επισκέπτης καθηγητής στα πανεπιστήμια Harvard, Yale και στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της πόλης Βερολίνο.

Οι εργασίες του πλέον δεν περιορίζονται στις χώρες της Αφρικανικής ηπείρου αλλά ανατίθενται και παρουσιάζονται σε χώρες της Ευρώπης, του Ηνωμένου Βασιλείου και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Έχει τιμηθεί με πολλά ακόμη διεθνή βραβεία και είναι επισκέπτης καθηγητής στα πανεπιστήμια Harvard, Yale και στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της πόλης Βερολίνο.

Στυλίδης Ιορδάνης

Ο Ιορδάνης Στυλίδης γεννήθηκε στην πόλη Έδεσσα του νομού Πέλλας, το 1959. Απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, είναι Αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατέχει, επίσης, το δίπλωμα Οικονομικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ασχολείται με την θεωρία και την συγγραφή θεμάτων οικολογίας, απο-ανάπτυξης, οικονομίας των μέσων στην αρχιτεκτονική, τεχνολογίας και ιστορίας της τεχνικής.

Έχει συγγράψει δέκα βιβλία και ισάριθμα δοκίμια στην σειρά κριτική/ που αναπτύσσει-δημοσιεύει στο ψηφιακό συνεχές. Ολόκληρο το συγγραφικό του έργο βρίσκεται δημοσιευμένο στις ψηφιακές αποθήκες ISSUU και SCRIBD. Διευθυνει τα ετήσια εργαστήρια σχεδιασμού DDW (Documentation and Design Workshops) σε κρίσιμες περιοχές της περιφέρειας της χώρας (μεταλλεία, οικοσυστήματα, κοινότητες) από όπου έχει δημοσιεύσει τεύχη αναφοράς και αποτίμησης των εργασιών.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

Προηγούμενη ιστορία

τεύχος #Γ2, Ιανουάριος 2012

Επόμενη ιστορία

“Κάτι Άγριο γι’ αύριο – η προστασία της φύσης σε νέες περιπέτειες”

Latest from Blog

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: “Ξενικά δένδρα και θάμνοι στην Ελλάδα”, Οι γνωστοί – άγνωστοι σύντροφοί μας στις πόλεις και στα χωριά

Τα συναντάμε σε πάρκα και κήπους, δενδροστοιχίες αλλά και αναδασώσεις, σε όλη την Ελλάδα. Είναι τα ξενικά ή εξωτικά (μη ιθαγενή) δέντρα και θάμνοι και ένα νέο ηλεκτρονικό βιβλίο μας παρουσιάζει τα

Παιδαριώδεις αλχημείες για την αδειοδότηση επικίνδυνου και καταστροφικού έργου στον υγρότοπο Τσαΐρια Περαίας

Παραθέτουμε την παρέμβαση της Οικοτοπίας στη δημόσια διαβούλευση που έληξε χτες, 4 Μαΐου 2023, επί της ΣΜΠΕ (έκδοση 2η) και της Τεχνικής έκθεσης καταγραφής των οικολογικών χαρακτηριστικών και των περιβαλλοντικών δεικτών για

Οι συστάσεις των Ονείρων μας

Με αφορμή την γενική δημόσια συζήτηση για την πόλη επεξεργαστήκαμε ένα σύστημα προτάσεων για την πόλη της Θεσσαλονίκης που ρημάζεται πολιτικά και λειτουργικά ήδη από το μέσο του 20ου αιώνα και περιορίζεται

Ανακτώντας τους δρόμους: Τεχνικές και συνέπειες των αστικών ρυθμίσεων

Η βίαιη θεαματική επιβολή της τεχνικής-αισθητικής συνθήκης και των συνοδών ιδεών για την υιοθέτηση και την ανεξέλεγκτη χρήση οχημάτων (μηχανών) από την αρχή του 20ου αιώνα έως σήμερα μπορεί να τερματιστεί σύντομα.

Αντρέ Γκορζ, Λέγοντας αντίο

Είπε «Αντίο στο Προλεταριάτο», μέσα από τις γραμμές ενός έργου που διακατεχόταν από αισιοδοξία όσον αφορά το μέλλον της αυτόνομης και ποιοτικής εργασίας. Όμως στα 84 του χρόνια ο στοχαστής Αντρέ Γκορζ

Συνέδριο TRISE: “Η Πολιτική της Κοινωνικής Οικολογίας: Από τη Θεωρία στην Πράξη”

Το Διεθνές Ινστιτούτο Κοινωνικής Οικολογίας (TRISE) ανακοινώνει το επόμενο συνέδριό του στις 25 – 27 Οκτωβρίου 2024 στην Αθήνα. Η συνάντηση στοχεύει να ανταποκριθεί στην ανάγκη οικοδόμησης του κινήματος μέσα από μια

Το όνομα μου είναι Νούλη (Jag Heter Noli)

Σουηδική ταινία παραγωγής 1982, με θέμα την κατεργασία του μαλλιού και την παραγωγή υφαντών στο εργοστάσιο υφαντικής που κατασκεύασε η σουηδική οργάνωση ΙΜ το 1962 στη Βλάστη Κοζάνης.